Nederland

(Ver)bouwen zonder bonje met de buren

Wanneer je een eigen woning hebt wil je je ook lekker thuis voelen daarin. Je koopt interieur dat je mooi vindt, je kan de muren verven in alle kleuren die je wilt. Op een gegeven moment ben je toe aan een verbouwing of uitbreiding van je huis. Je wilt de tuin opvrolijken door meer planten en bloemen toe te voegen. Je kan het zo gek niet bedenken, want het is tenslotte jouw terrein. Toch moet je hiermee oppassen! Er is een kans dat je zonder het te weten, aan het (ver)bouwen bent op de grond van je buren. Voorkom zulke problemen met het opvragen van een kadastrale kaart.

Wat is een kadastrale kaart

Een kadastrale kaart, is een kaart waarmee je de grenzen en grootte van een woning en perceel kunt inzien. Het is aan te raden om dit op te vragen, wanneer je iets aan je huis of tuin wilt laten doen of wanneer je juist op zoek bent naar een nieuwe woning.

Hoe ziet een kadastrale kaart eruit

De basis van een kadastrale kaart is een overzicht van de opgevraagde buurt. Vanaf bovenaf is de buurt uitgetekend. De perceels worden aangegeven in zwarte lijnen en hebben ieder een exclusief nummer. Deze zwarte lijnen zijn de kadastrale grenzen.

Binnen de kadastrale grenzen kun je controleren of er in dat perceel gebouwd is. Bebouwingen worden aangegeven met een rode lijn. Vaak is het zo dat je bij de opgevraagde kadastrale kaart ook een luchtfoto erbij krijgt. Dit is omdat vaak nieuw aangebouwde projecten, zoals tuinhuisjes, nog niet geregistreerd zijn op de kadastrale kaart. Door middel van een luchtfoto heb je toch inzicht in de bebouwing per perceel.

Het kan ook voorkomen dat er gele lijnen zichtbaar zijn op de kadastrale kaart. De gele lijnen laten zien dat er grenzen ingemeten zijn, maar nog niet officieel geregistreerd. Dit komt omdat er zeker een jaar overheen kan gaan, voordat de inmeting officieel voltooid is.

Een complete kadastrale kaart bestaat uit de volgende punten:

• de naam van de gemeente
  • de sectie, bestaande uit een letter
  • het nummer van de perceel
  • de schaal.

Verschillende soorten kadastrale kaarten

Er worden verschillende pakketten aangeboden met kadastrale kaarten. De één met meer informatie dan de ander. De prijzen kunnen hiervan ook best verschillen. Handig om dit van te voren te weten, voordat je met extra kosten zit. Je kunt vaak kiezen uit een standaardpakket, een kadastrale kaart met maatvoering of je kunt een grensreconstructie opvragen.

Het standaard kadastrale kaart pakket

Het standaard pakket ziet eruit als eerder omschreven is. Je krijgt dus een kadastrale kaart van de omgeving, inzicht in de huis- en perceelnummers, de bebouwingen en een luchtfoto.

Een kadastrale kaart met maatvoering

Wanneer je van plan bent om echt iets te gaan bouwen of verbouwen, dan is deze versie zeer aan te raden. De exacte afmetingen van huis en grond zijn nu pas zichtbaar. Dit heb je niet in het standaard pakket.

Een grensreconstructie

Door middel van een grensreconstructie bescherm jij jezelf van aantoonbare grenzen die verjaard zijn. Wanneer grenzen verjaard zijn, is er een kans dat ze niet meer gelden. Daarbij krijg je met een grensreconstructie inzichtelijk in foutieve erfafscheidingen.

Nu ben jij op de hoogte van het belang van kadastrale grenzen. Zo voorkom jij problemen tijdens het verbouwen met de buren of de gemeente.