In welke gemeenten gebeuren de meeste ongelukken?

Met meer drukte op de wegen vinden er meer ongevallen plaats. Maar in welke gemeenten gebeuren er nu de meeste ongelukken? Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws bij jou uit de regio? Volg dan het laatste 112 nieuws online. Zo blijf je op de hoogte van de meest actuele ongevallen en ongelukken. Lees in onderstaande blog in welke gemeenten in Nederland de meeste ongelukken gebeuren.

Meeste ongelukken vinden plaats in Rotterdam

Uit een analyse van Independer op basis van data uit 2020 van de Rijkswaterstaat en de politie is gebleken dat er in Rotterdam de meeste verkeersongelukken plaatsvonden. Van de 103.00 verkeersongelukken die in 2020 plaatsvonden, waren er maar liefst 6280 in Rotterdam geregistreerd.

Top 5 van steden met meeste verkeersongelukken

Zoals hierboven geschreven, stond Rotterdam op nummer een van de top 5 van Nederlandse gemeenten met meeste verkeersongelukken. Hierbij de complete top 5:

1. Rotterdam met 6.280 ongelukken
  2. Amsterdam met 4.978 ongelukken
  3. Den Haag met 4.480 ongelukken
  4. Utrecht met 2.441 ongelukken
  5. Haarlemmermeer met 1.858 ongelukken

Provincies met meeste ongelukken

Uit de data van de Rijkswaterstaat en politie uit 2020 bleek dat de meeste ongelukken in Zuid-Holland gebeuren, zo vonden er in 2020 26.056 verkeersongelukken plaats in Zuid-Holland. Verder registreerde Noord-Holland 16.592 ongevallen en Noord-Brabant 14.168 ongelukken. Ook in de provincie Utrecht gebeuren veel ongelukken. Kijk maar eens naar het laatste Utrecht nieuws, waarop dagelijks ongelukken in Utrecht gemeld worden.

Meeste ongevallen op een rechte weg in de bebouwde kom

De helft van alle geregistreerde verkeersongevallen in 2020 gebeurde op een rechte weg. Het ging hierbij voornamelijk om ongevallen als kop en staart botsingen en ongevallen waarbij voertuigen in de flank geraakt werden. 22,8% van de ongevallen vond plaats op kruispunten. Uit het onderzoek van Independer bleek ook dat de meeste ongevallen binnen de bebouwde kom plaatsvinden.