Wat is Wet Maatschappelijke Ondersteuning?

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning, ook wel bekend als WMO of WMO 2015, is er om mensen te helpen zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Hij is er dus voor hulp en ondersteuning aan burgers. Gemeenten hebben er sinds 2015 een grote verantwoordelijkheid bij gekregen, namelijk het bieden van die ondersteuning aan mensen die dat nodig hebben zodat zij zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Maar dit geldt ook voor mensen die niet meer zelfstandig kunnen bewegen. Iemand die bijvoorbeeld een bewegingsbeperking heeft waardoor diegene niet meer veilig zelfstandig zou kunnen douchen. Via de WMO kan er dan bijvoorbeeld een douchestoel worden aangevraagd door die persoon. Ook als je bijvoorbeeld op leeftijd bent en niet meer in staat bent om langere afstanden te lopen, is het mogelijk een scootmobiel aan te vragen via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

De uitvoering van deze wet ligt dus bij jouw eigen gemeente. In de grote lijnen ligt de wet landelijk vast, maar op sommige gebieden hebben gemeenten de ruimte om een eigen invulling te geven aan de uitvoering ervan. In iedere gemeenten zitten er dus kleine verschillen in de uitvoering van de wet.

Wat valt er precies onder die wet?

Onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning vallen twee vormen van ondersteuning voor burgers. Deze twee vormen zijn ‘algemene voorzieningen’ en ‘maatwerkvoorzieningen’. De woorden zeggen het al een beetje, maar met de algemene voorzieningen woorden alle hulpmiddelen bedoeld die van tevoren zijn vastgelegd en met maatwerkvoorzieningen worden alle hulpmiddelen bedoeld die specifiek voor iemand beschikbaar worden gesteld om diegene zo te helpen zelfstandig te leven. Hieronder valt dus de douchestoel of de scootmobiel.

Wanneer heb je recht op deze hulpmiddelen?

Als je hulpmiddelen tot je beschikking wilt krijgen via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, moet je kunnen aantonen dat je het hulpmiddel ook daadwerkelijk nodig hebt. Je kunt daarvoor een zogeheten ‘indicatie’ aanvragen bij jouw gemeente. Deze vraag je aan door de volgende dingen toe te lichten:

• Het probleem dat je hebt, en waar je de indicatie voor aanvraagt, is niet zelf of met behulp van mensen in je omgeving op te lossen
  • Als je een maatwerkvoorziening aanvraagt, waarom een algemene voorziening dan niet voldoende zou zijn om jou te helpen zelfstandig te kunnen leven en bewegen
  • Jouw zorgverzekering is niet bereid om het hulpmiddel dat je nodig hebt te vergoeden en ook de zorgorganisatie waar je woont, als hier sprake van is, ziet geen andere oplossing

Werken in het sociaal domein

Heb jij interesse in werk binnen het sociaal domein? Dan is het zeker een mogelijkheid om dat waar te maken. Op het gebied van zorg, werk en jeugdhulp en participatie en zelfredzaamheid moet de gemeente ondersteuningen bieden aan hun inwoners. Er zijn daarbij veel taken die moeten worden uitgevoerd. Deze taken staan vastgelegd in een aantal wetten. Om die taken te kunnen vervullen moeten mensen een kijk hebben op sociale dienstverlening en op de ondersteuning van inwoners.

Er zijn veel opleidingen die je kunt volgen om deze kijk bij jezelf te creëren. Een WMO opleiding is dan ook niet zo moeilijk te vinden. Opleiding binnen het sociaal domein volgen? Ga direct online op zoek en bekijk de mogelijkheden.